Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2016

Όταν η αστυνομία ανησυχεί για αυτά που συμβαίνουν στα Μάταλλα το 1968







Η αντικουλτούρα των χίπις ήταν βασικά ένα νεανικό κίνημα που ξέσπασε στις ΗΠΑ στα μέσα του 1960, και διαδόθηκε ταχέως και σε άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο. Η ετυμολογία του όρου "χίπις" προέρχεται από την αγγλική λέξη "hipster" (πρόκειται για εκείνον που απορρίπτει την υπάρχουσα κουλτούρα και υποστηρίζει πιο ελεύθερες απόψεις), και αρχικά χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει τα άτομα με αντικοινωνική συμπεριφορά που είχαν μετακομίσει στο Greenwich Village της Νέας Υόρκης, ένα προάστιο του Haight-Ashbury που ανήκει στο Σαν Φρανσίσκο, και σε άλλες τέτοιες αστικές περιοχές. Οι δύο αγγλικές λέξεις οι οποίες θεωρούνται η ρίζα του όρου "χίπις" είναι οι "hip" και "hep" (πληροφορημένος). Έτσι λοιπόν αναφέρονται στον άνθρωπο εκείνο που "γνωρίζει", και η εκτεταμένη γνώση και ενημέρωση ήταν ένας από τους σκοπούς του κινήματος. Πολλοί, δημιούργησαν τις δικές τους κοινωνικές ομάδες και κοινωνίες, διαφωνούσαν κάθετα με τον Πόλεμο στο Βιετνάμ, άκουγαν ψυχεδελικό ροκ, υποστήριζαν τη σεξουαλική επανάσταση, και χρησιμοποιούσαν ναρκωτικά όπως μαριχουάνα, LSD και "μαγικά" μανιτάρια έτσι ώστε να καταφέρουν να "εξερευνήσουν" εναλλακτικά και καινούρια πράγματα.


Η μόδα και οι αξίες των χίπις είχαν μεγάλη επίδραση στον πολιτισμό, επηρεάζοντας τη μουσική, την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τις τέχνες. Από τότε που ξέσπασε το μεγάλο αυτό κίνημα το 1960, πολλές πτυχές της χίπικης κουλτούρας αφομοιώθηκαν από τα κυρίαρχα ρεύματα της κοινωνίας. Η θρησκευτική και πολιτισμική πολυμορφία που δημιουργήθηκε εξαιτίας των χίπις απέκτησε μεγάλη αποδοχή και η φιλοσοφία της ανατολής και οι πνευματικές αντιλήψεις απέκτησαν επίσης μεγάλο κοινό. Το κληροδότημα της κουλτούρας των χίπις μπορεί να γίνει αντιληπτό στο σύγχρονο πολιτισμό και με χιλιάδες μορφές - από την υγιεινή διατροφή και τα μουσικά φεστιβάλ μέχρι σύγχρονες σεξουαλικές απόψεις και επαναστάσεις στον κυβερνοχώρο.

Από αυτούς, λίγοι «παράξενοι» νεανίες του εξωτερικού, που –για διάφορους λόγους-απογοητευμένοι ή κυνηγημένοι, έφευγαν από τις πατρίδες τους, για να αποφύγουν τη στράτευση στο Βιετνάμ και αναζητώντας την «περιπέτεια» και «το ουσιαστικό νόημα της ζωής», δηλαδή την Αλήθεια, ανακάλυψαν τα Μάταλλα. Οι πρώτοι που πήγαν εκεί, και έμειναν στις σπηλιές, ήταν μπήτνικς, γύρω στα 1965. Μετά, το 1967, πηγαίνουν και χίπις. Πάρα πολλοί οι γνωστοί μουσικοί που έζησαν στις σπηλιές, από τον δικό μας τον Πουλικάκο μέχρι την Jonie Mitchell[1].
 Το 1967 πραγματοποιείται και το στρατιωτικό πραξικόπημα των συνταγματαρχών. Με την ανασφάλεια που διακρίνει όλες τις δικτατορίες παίρνονται μετρά ελέγχου του φρονήματος των πολιτών αλλά και του ελέγχου της ροής των πληροφοριών. Στα πλαίσια αυτών των μέτρων, στο κεντρικό ταχυδρομείο της Αθήνας γινόταν συστηματικός έλεγχος της αλληλογραφίας, ειδικά σχολαστικότερα με την αλληλογραφία του εξωτερικού.
Στις 14 Νοεμβρίου 1968, το γραφείο Εθνικής Ασφαλείας της Διοίκησης Χωροφυλακής Ηρακλείου γνωρίζει στο Αστυνομικό Τμήμα Μοιρών , ότι διαπιστώθηκε η διακίνηση επιστολής της ξένης Carol Riby, που μένει στις Σπηλιές των Ματάλλων σε κάποιο Frank Well κάτοικο ΗΠΑ. Στην επιστολή μεταξύ άλλων αναγράφεται ότι η Carol έχει σχέση με ένα νεαρό Έλληνα, που μένει στην Αθήνα και που κατά την επιστολογράφο «αυτός προσπαθή να μου δώση όλο το κουτσομπολιό της αντικυβερνητικής μερίδος – το μόνο που υπάρχει»[2].




Το γραφείο διαβιβάζει και αντίγραφο της επιστολής της Carol και παραγγέλλει στον Σταθμό Χωροφυλακής Τυμπακίου να θέση υπό παρακολούθηση την αποστολέα για να εξακριβωθούν τα στοιχεία ταυτότητας του ατόμου με το οποίο συνδέεται, σε περίπτωση που έλθει από την Αθήνα. Αν τον εντοπίσουν να τον θέσουν υπό παρακολούθηση για να διαπιστωθούν τυχούσες ύποπτες επαφές. Δεν προέκυψε τίποτα το αξιόλογο, μάλλον ο νεαρός Αθηναίος αντιλήφθηκε την παρακολούθηση της Carol και εξαφανίσθηκε. Υπάρχει η πιθανότητα ο νεαρός αυτός να είναι ο γνωστός μουσικός Δημήτρης Πουλικάκος, που είχε έλθει αυτήν περίοδο και διέμενε στα Μάταλλα.
Η αστυνομία δεν βρέθηκε σε άγνωστα εδάφη, παρακολουθούσε τους χίππυς και όσους συναναστρέφονταν με αυτούς. Λίγους μήνες πριν από αυτό το γεγονός με επείγουσα παραγγελία του γραφείου Εθνικής Ασφάλειας της Διοίκησης Χωροφυλακής Ηρακλείου αξιώνει την εξάρθρωση και σύλληψη όλων όσων τυχόν έχουν ανάμειξη σε λαθρεμπόριο ναρκωτικών και χρήση ναρκωτικών και ιδιαίτερα χασίς στα Μάταλλα[3]. Πάλι οι πληροφορίες προήλθαν από τον έλεγχο αλληλογραφίας. Η απάντηση από τον Σταθμάρχη του Σταθμού Χωροφυλακής Τυμπακίου είναι χαρακτηριστική «Η Υπηρεσία μου ανέπτυξε ισχυρόν και ευρύ δίκτυον πληροφοριών προς σκοπόν ανακαλύψεως ναρκωτικών εις την περιοχήν Ματάλλων και εν θετικώ αποτελέσματι θέλει επανέλθει»[4].


[1] Νταλούκας Μανόλης, ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ http://freedomgreece.blogspot.gr/2013/07/blog-post_3357.html 
[2] Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηρακλείου, Αρχείο Καρέλλη.
[3] Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηρακλείου, Αρχείο Καρέλλη 7,φακ. 7-288
[4] Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηρακλείου, Αρχείο Καρέλλη 7,φακ. 7-288
------------------------------------------------
το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΑΝΤΙΛΑΛΑΟΣ της ΜΕΣΑΡΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου